Tjänster för elinstallatörer
Här hittar du information om vad som gäller när du ska genomföra olika typer av elarbeten till oss och vad du behöver tänka på.
Vi har förbättrat Mina elarbeten och lanserar en uppdaterad version den 27 januari 2026. Den nya versionen har ett nytt utseende, en tydligare struktur och funktioner som gör det enklare att hantera ärenden.
Viktigt att veta
Mina elarbeten är inte tillgänglig från 24 januari till 27 januari när vi går över till den nya versionen. Se till att avsluta eventuella brådskande ärenden innan dess, annars behöver du vänta tills den nya tjänsten är igång.
Det här förbättras i Mina elarbeten
För installatörskontot:
- Föranmäl ärenden, hantera utkast och färdiganmäl ärenden, precis som tidigare.
- Ett personligt konto som kan kopplas till flera företag.
- Växla smidigt mellan företag när du är inloggad.
För företagskontot:
- Nyhet! Nu kommer du även kunna logga in på företagets konto.
- Få översikt över företagets ärenden och alla kopplade installatörer.
- Lägga till installatörer till företaget.
Under 2026 lanserar vi fler funktioner som gör Mina elarbeten ännu bättre – håll utkik!
Ny rutin för Servisändringar, Nyanslutningar utan frambyggnad och Tillfällig anläggning 16–63A.
Från den första november, 2025, inför Vattenfall Eldistribution AB ett bäst-före-datum på installationsmedgivande för Servisändringar, Nyanslutningar utan frambyggnad och Tillfälliga anläggningar 16-63A. Det innebär att vi kommer ha en begränsad tid för att inkomma med en färdiganmälan.
Information om detta kommer förmedlas vid installationsmedgivande då olika tider för olika anslutningsärenden.
För ytterligare information se nedan gällande mikroproduktionsanslutningar.
Ny rutin för mikroproduktionsanslutningar inom intervallet 16–63A utan nätförändring.
Den 1 september 2025 införde Vattenfall Eldistribution AB ett bäst-före-datum för mikroproduktionsanslutningar inom intervallet 16–63A utan nätförändring. Syftet är att effektivisera hanteringen av solcellsärenden och säkerställa att reserverade platser i elnätet används.
Begränsad tid för färdiganmälan
När en mikroproduktionsanslutning föranmälts bokas en plats i elnätet för fastigheten. Installatören har därefter en begränsad tid på sig att inkomma med en färdiganmälan. Om detta inte sker inom utsatt tid släpps platsen och en ny föranmälan måste göras.
Vad händer om tidsfristen missas?
Om färdiganmälan uteblir kommer Vattenfall Eldistribution att:
- Stänga den ursprungliga föranmälan.
- Ta bort reservationen i elnätet.
- Installatören får skickar in en ny föranmälan för att göra en ny beräkning av nätkapaciteten.
Varför görs förändringen?
Förändringen syftar till att:
- Undvika att elnätskapacitet blockeras av inaktuella ärenden.
- Ge andra kunder möjlighet att ansluta sin produktion.
- Skapa ett mer effektivt och rättvist system för hantering av mikroproduktion.
- Har du stött på problem eller behöver mer information? Via vår support kan du få stöd kopplat till ny anslutning, egen elproduktion, ändringar och flytt samt mina elarbeten.
- Till supporten